neděle 4. února 2018

Pěstování cibulovin ve sklenici

Byla jsem pyšná, že se mi podařilo na podzim zasadit všechny cibuloviny včas, i když jich rozhodně nebylo málo. Pýcha mě opustila před pár dny, kdy jsem v dílně objevila dva květináče plné cibulí tulipánů. Mé dítě totiž nesnáší, když něco zůstane na pracovním stole a ihned věci uklízí. Bohužel mi o tom nějak neřeklo.



Kdyby byl normální leden s jeho obvyklými teplotami, cibulky by už pravděpodobně zmrzly. Ale že letos je zima nezvykle teplá, tulipány vypadají výborně a dokonce většina už klíčí.


Měla jsem v plánu, rychle je ještě zasadit do květináčů. Po návštěvě blogu Zahrada na niti, kde autorka psala o pěstování cibulovin ve vázičkách s vodou, jsem plán částečně změnila a rozhodla se, že to s pár cibulkami musím zkusit. Kdysi dávno jsem takto pěstovala hyacinty, ale použít tulipány by mě samotnou nenapadlo.


Základ je najít si nějaké vhodné vázy nebo lahve. Já jsem to vyřešila obyčejnou zavařovačkou. Na dno lahve se umístí vrstva materiálu, která zabrání tomu, aby cibule stály ve vodě. Můžou to být kamínky, korálky nebo třeba knoflíky. Asi by šel použít i obyčejný keramzit.



Vrstvu materiálu zalijeme převařenou vychlazenou vodou, aby materiál lehce vyčníval z vody. A můžeme klást cibulky. Nejlepší jsou jakékoli jarní cibuloviny, musí však tzv. prožít zimu. To znamená být předtím uložené v chladném prostředí. Anebo se dají použít ty, které teď prodávají v květináčích. Cibulky časem pustí kořínky, které budou zasahovat do vody. Vy tedy musíte vodu občas přilít. Zároveň porostou a snad i vykvetou.



Když už jsem byla u toho experimentování, vyrobila jsem dvě lahve s tulipány a do třetí jsem umístila holandské kosatce, které jsem na podzim vyryla na zahradě. Přestože byly uložené v chladu, některé už dost vyrašily, proto se mi zdály ideální. Všechny tři lahve jsem vystavila mezi dvojitá okna v kuchyni, kde je mám stále na očích.



Jak se bude v láhvích cibulovinám líbit a jestli vykvetou, zatím nevím. Ale už teď se kochám tou trochou zeleně. Je to úplně něco jiného vidět cibulky takhle obnažené, než jenom sledovat vylézající špičky cibulovin na zahradě.


Zbytek jsem přeci jen zasadila do velké mísy, ale vzhledem k tomu, že má mrznout a cibule nejsou zakořeněné, ponechám ji na nevytápěné verandě. Doufám, že zde tulipány zakoření a až nebude hrozit mráz, přenesu je také ven.


4 komentáře:

  1. Miška, tak toto je veľmi zaujímavý nápad, ktorý rozhodne stojí za vyskúšanie. A tie gombíky sú naozaj originálne. Doma ich mám plnú krabičku, takže materiálu je dosť.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moniko, náš starý dům má také různé poklady jako staré nepoužívané knoflíky. Jsem ráda, že jsem pro ně našla uplatnění. A doufám, že cibuloviny rozkvetou.
      Zdraví Míša

      Vymazat
  2. Kochám se stebou :-) Škoda že tu nějaké starší nemám, všechno už je v zahradě... no budu držet pěsti ať se podaří, nezapomeň pak postnout výsledek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janino, já také obvykle na konci ledna nezasazené cibulky nenacházím, ale od té doby, co mé starší dítě samostatně hospodaří v naší dílně, se dějí různé věci. Zase mě donutil k troše improvizace. Na výsledek jsem sama zvědavá.
      Zdraví Míša

      Vymazat